torsdag 4 juni 2015

instruktion-plankan

Instruktion - plankan 
Material: 
  • Papper, penna, sudd, linjal 
  • Hyvlad furu 800x95x15 
  • Bandsåg 
  • Hyvel 
  • Gerings såg  
  • Vinkelhake  
  • Trälim 
  • Hörntving   
  • Brännpenna 
  • Olja 
  • Pensel  

  1. Det första du ska göra är att rita en ritning. Använd gärna ett rutigt papper vilket gör det enklare i och med att det finns linjer till hjälp. Rita upp ramen i tre vyer på pappret. Tänk på att omkretsen ska vara 800mm för det är det materialet räcker till.  
  1. Ta fram en planka som är 800mm lång, 95mm bred, 15mm tjock och klyv med en bandsåg. Det gör inget om plankan är bredare än 95mm eftersom det försvinner lite när du klyver plankan och när du hyvlar den.  
  1. Hyvla sedan plankan på alla långsidor så att de blir släta. Tänk på att hyvla lika mycket på varje sida 
  1. Dela sedan plankorna så att du får längden på sidorna du ska använda. Det kommer bli en 300 och 500 mm lång bit på varje klyvd halva. Dela med en geringsåg 
  1. Fortsätt att såga hörnen i 45 grader med gering sågen. Tänk på att du måste såga på rätt sida annars kommer inte ramen gå ihop. På en bit kommer det bli en "lång" sida och en "kort". Hörnen ska vara sågade så att går åt olika håll. Tänk dig att du ska kunna göra ett kryss med linjer från varje hörn när ramen sitter ihop.  
  1. Limma sedan ihop alla bitar med trälim och håll de på plats med en hörntving.  
  1. Jag valde att rita två rosor på ramen med en brännpenna för att det skulle bli snyggt. Istället för att rita streck som en vanlig penna gjorde jag prickar med brännpennan dels för att det kändes för ostadigt och jag trodde att jag skulle slinta och jag tycker att det blev snyggare så.   
  1. Sist men inte minst ytbehandlade jag ramen. Jag valde att olja den. Börja olja på kanterna och för penseln längs med träets fiber.  


Bild

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar