onsdag 3 juni 2015

Instruktion Vinkeln

Arbetsbeskrivning – Vinkeln
Material:
-          Planka (300x90x15)
-          Färg, svart och rosa
-          Rutpapper
-          Två skruvar

Verktyg:
-          Sågblad (böjt)
-         Linjal
-         Vinkelhake
-         Gernings-såg
-         Skruvdragare
-         Pelarborrmaskin
-         Hyvel
-         Förkläde
-         Penna, sudd
-          Strykmått
-          Målarpensel
-          Borr (3.5 mm)
-          Sandpapper
-          20 mm borr
Metod:
·         Börja skissa på din idé hur du vill att vinkeln ska se ut. Gör sedan ungefär likadant på ett annat papper där du ritar ut den från tre olika vyer. Du skriver även in alla detaljer så som mått ( i millimeter) och färg.
·         Ta nu fram virket du ska använda, alltså en planka med måtten 300x90x15
·         Om plankan inte redan är det så ska du såga ner den till 300 mm på längden med en gernings-såg.
·         Nu när längden är rätt så ska du hyvla till så att bredden blir 90 mm istället för 100. Enklaste sättet att göra här är att hyvla ner 5mm på varje sida så att båda kanterna blir jämna. Använd dig av strykmåttet och rita ut en linje 5mm in på båda sidorna. Jag använde mig nu av bänkhakarna för att sätta fast plankan, därefter hyvlade jag ner till sträcken.
·         Eftersom att vinkeln ska vara exakt 90 grader kan man kolla det med den vinkelhake. Kanterna ska gå emot vinkelhakens kanter, ifall det finns luft och glipor emellan så måste man kolla vad som inte är rätt och hyvla till det.
·        Man fick därefter välja hur lång man ville att den lodräta biten som den vågräta biten skulle vara. Jag valde att den lodräta skulle vara 200mm och den vågräta 100mm. Jag kapade sedan träbiten med hjälp av en gernings-såg så att vinkeln blir rätt.
·         För att kunna skruva ihop bitarna till vinkeln behövdes det borra två hål. Jag märkte sedan ut med ett strykmått ca 1 cm över kanten. Därefter ritade jag två kryss där jag sedan skulle borra två hål.
·        Jag satte fast träbiten med en klämma. Jag försänkte sedan hålet för skruvskallen och borrade sedan.
·        Jag markerade ut fyra kryss där jag ville att det skulle finnas ”förvaring” för t.ex. läppstift. Jag satte fast träbitarna i pelarborrmaskinen och satte i en borr på 20 mm. Sedan borrade jag ner till ungefär halva. Jag ställde in på maskinen så att det skulle bli lika djupt på alla.  
·        Därefter tog jag fram grovt och fint sandpapper. Jag började att sandpappra med det grova för att få bort bland annat hack. Sedan tog jag det finare sandpappret för att få det ännu slätare.
·        Ena biten sattes sedan fast i baktången, den andra biten lade jag sedan på den fastsatta biten. Jag skruvade sedan ihop dem med en liten skruvdragare.
·        Du kan nu måla din vinkel. Två lager bör räcka. Låt den sedan torka. Jag valde Sedan att skvätta rosa färg på den svarta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar